antligenfemtio.blo.gg

Mitt sätt att se på saker och ting, med blickar i backspegeln och riktning framåt men fokus här och nu.

2018 - året det körde ihop sig

Publicerad 2018-10-20 12:17:33 i Allmänt, Att åldras - bli tant - jajamän, Barnen, familjen och föräldrarna, Den gamla skit-stressen,

Oktober. Snart november inser jag. 
Vad fan hände? 
Snabb återblick: sommaren var den varmaste på länge och att åka utomlands, om man hade tänkt det, var inte att tänka på. I augusti efter ett par snabbt aktiverade semestertrippar i storstan, ett par försök till att bo in sig i sommarstugan utan duschvatten och några försök att ligga på nån badplats så gav vi upp och hamnade mest inne i lägenheten framför fläkten vi letade fram från källaren. Vi drack mycket vatten. Och duschade svalt ofta. Hatade kläder som satt åt det minsta. Golvet i köket var svalt att ligga på.
September och oktober "sprang jag ett maraton" utan vila: jag och systrarna insåg att gamla pappa behövde flyttas närmare. Han sa det själv också när vi pratades vid på telefon.
I två månader sökte jag i annonser om lägenhet i systrarnas kommun, själv bor jag ju 50 mil ifrån. Jag ringde pappa ett par gånger i veckan. Hans lägenhet måste säljas. Att tajma det med att hitta lägenhet tog kraft. Inte lätt i Stockholm. Inte lätt alls. 
Jag sov knappt. Ena systern hamnade på sjukhus för misstänkt stroke. Jag trodde inte det var sant! 
Jag sov ännu mindre. Att sova är annars en an mina favoritsysselsättningar och något jag är duktig på.
Jag fick tag på en andrahandslägenhet åt pappa efter många mejlkontakter, och till slut rodde vi iland det med ett försiktigt balanserande av information till pappa.
Jag ringde pappa nästan varje dag, hade kontakt med systers vuxna barn som hjälpte till med praktiska bitar.
Mina grabbar hjälpte till med plock och fix innan fotografering och mäklaren bokade tid för visning.
Systerbarnen hjälpte till med internet och betalning av förskottshyra, städ och plock.
I söndag kom jag hem från Stockholm, vi hjälpte pappa att börja packa ordentligt och syrran mår bra nu.
Andra syster och son hjälper pappa idag att slänga skräp, packa ytterligare städa inför visningen imorgon.
Jag är trött.

Pappas nya lägenhet är jättefin. Och dyr. Hoppas han finner sig till rätta där så småningom. 
Hoppas han får sin gamla lägenhet såld fort.
Hoppas han lär sig hitta i Värmdö.
Hoppas syrrorna orkar hjälpa honom med städning och handling.
Hoppas han skaffar en rollator.
Hoppas vintern inte blir så kall.
Hoppas att saker växlar ner i lagom hastighet.
Jag orkar inte springa så fort längre.

Efter en höstpromenad strax ska jag be gubben min hjälpa mig med att bygga en större marsvinsbur, samt be en bön att vi blir av med ett par stycken av våra ursprungligen två marsvinshonor som båda visst var gravida med två bäbisar var. 

Nu blev jag lite trött igen. Tur jag ska jobba inatt så man får vila upp sig lite.
(null)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela